Näkymätön jäte esiin – Tuotannon jätemäärät moninkertaisia kotitalousjätteeseen verrattuna

Euroopan jätteen vähentämisen viikolla 16.-24.11. halutaan kiinnittää huomio näkymättömään jätteeseen, eli tuotantoprosesseissa syntyviin jätemääriin ja vaaditaan tuotteille pidempää käyttöikää.

Viikko näkyy sosiaalisessa mediassa. Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP kutsuu jätteitä tuottavat ja kierrättävät yritykset mukaan viestimään omista kiertotalousratkaisuistaan.

Viikolla tviitataan tunnuksilla #näkymätönjäte ja #jätteetönviikko.

Euroopan jätteen vähentämisen viikon viestintää Suomessa koordinoi Motiva yhteistyössä ympäristöministeriön, Suomen Kiertovoima ry KIVOn, Marttaliiton, Zero Waste Finland ry:n, Tori.fi:n, Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n ja Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n kanssa.

– Kuluttajan näkemä tuotepakkaus tai käytön jälkeen pois heitettävä tuote on vain jäävuoren huippu jätemääristä, joita kulutuksemme seurauksena syntyy, johtava asiantuntija Paula Eskola Motivasta kertoo.

Yrityksillä suuri keinovalikoima jätteiden vähentämiseen

Yritykset voivat vähentää tuotantovaiheen jätemääriä parantamalla prosessien ja tuotteiden materiaalitehokkuutta, hyödyntämällä kierrätysmateriaaleja ja teollisia sivuvirtoja, lajittelemalla jätteet sekä uudistamalla liiketoimintamallejaan tuotteiden myynnistä niiden huolto-, korjaus-, vuokraus- tai jakamispalveluihin.

Teollisuuden jätteiden ja sivuvirtojen hyötykäytön tehostamiseksi Motiva on avannut Materiaalitori.fi -palvelun. Materiaalitorin kautta yritys ilmoittaa syntyvästä hyödyntämiskelpoisesta jäte- tai sivuvirtaerästä ja voi etsiä sille käyttäjiä tai etsiä itselleen hyödyntämiskelpoista jätettä.

Kuluttajille tietoa ja vinkkejä

Euroopan jätteen vähentämisen viikolla erilaiset toimijat järjestävät myös kuluttajille suunnattuja tempauksia, kuten tavaroidenvaihtotoreja, hävikkiruoan jakoa, keskustelu- ja tiedotustilaisuuksia ja tarjoavat vinkkejä jätteiden vähentämiseen ja kierrättämiseen.

Lisätietoja:

www.jätteetönviikko.fi