Muovin kierrätys on tärkeää myös Savossa

YTP:n vastine Itä-Savon artikkeliin ”Muovia tarvittaisiin sekajätteen poltossa”
(vastine julkaistu Itä-Savon sanomalehdessä 17.9.2019)

Itä-Savon artikkelissa 12.9.2019 annettiin ymmärtää, ettei muovijätteen lajitteleminen kotitalouksissa olisi tarpeellista. Muovin lisääntyvän erilliskeräyksen väitettiin aiheuttavan ongelmia jätteenpoltolle.

Artikkelin viesti ei ole aivan tätä päivää. Kuluttajien muovipakkausten keräys kasvaa Suomessa voimakkaasti, esimerkiksi heinäkuussa 2019 kerättiin 77 % enemmän kuin edellisen vuoden heinäkuussa. Savon seudulla yritykset ovat keränneet muovijätettä vuodesta 2016.

Suomessa poltetaan liikaa sekajätettä ja EU vaatiikin Suomea kierrättämään enemmän. Kierrätysastetta on nostettava viidessä vuodessa 41 prosentista 55 prosenttiin. Tavoite on kunnianhimoinen ja vaatii sekajätteen tehokasta lajittelua kaikissa kunnissa. Koska muovia on sekajätteessä 15-25 %, ei tavoitetta saavuteta ilman muovijätteen lajittelua.

Kaikki Suomesta kerätyt kuluttajien pakkaukset käsitellään kotimaassa. Pakkaukset lajitellaan, pestään ja niistä valmistetaan kierrätysraaka-ainetta kotimaan muoviteollisuuden käyttöön. Kiertotalousyritykset investoivat Suomessa uusiin lajittelu- ja käsittelylaitoksiin ja työllistävät jatkuvasti enemmän työntekijöitä. Uusiomuovia käyttää yhä useampi muoviteollisuuden yritys Suomessa. Ala kasvaa vauhdilla ja uusia käyttökohteita kierrätetylle muoville keksitään jatkuvasti.

Muovin kierrättäminen on ympäristöteko. Kierrätysmuovin jalostaminen uudeksi raaka-aineeksi säästää neitseellistä raaka-ainetta, eli usein öljyä, ja energiaa. Muovi on toki lämpöarvoltaan hyvää, mutta muovin poltosta saadaan energiaa talteen vain noin puolet siitä mitä sen valmistamiseen on kulunut. Muovin polttaminen ei siis kannata.

Lisätiedot: otto.lehtipuu(at)ytpliitto.fi