Logistiikan kustannuskriisiä helpotettava suoralla tuella, ei jakeluvelvoitteen poistolla

Polttonesteiden hinnannousun aiheuttamaan kuljetusalan kannattavuuskriisiin pitää osoittaa yhteiskunnan suoraa taloudellista tukea. Jätteenkuljetusten hinnoittelu tarkistetaan tilaajan ja kuljetusyritysten yhteistyöllä.

Kuljetusala tarvitsee tukea esimerkiksi polttoaineen verotuksen väliaikaisella alennuksella tai suoraa kustannustukea alan yrityksille. Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry ei kannata uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen poistamista edes väliaikaisesti.

– Jakeluvelvoitteen poistaminen hidastaisi siirtymää pois fossiilisista polttoaineista, mikä on täysin väärä suunta. Yhtä ongelmaa ei pidä hoitaa toista pahentamalla. Ilmastonmuutokseen vaikuttavia toimia tulee nopeuttaa eikä hidastaa, YTP:n toimitusjohtaja Otto Lehtipuu toteaa.

Jätteenkuljetusten nousseisiin kustannuksiin on haettu ratkaisua myös yhteistyössä kunnallisia jätelaitoksia edustavan Suomen Kiertovoima ry:n (KIVO) kanssa. Suuri osa jätteenkuljetuksista on kunnallisten jätelaitosten kilpailuttamia sopimuksia.

– Tilanteen vakavuus on onneksi tiedostettu hyvin myös tilaajien taholla, ja heillä on valmiuksia hakea joustoja voimassa olevien sopimusten hinnoitteluun. Ratkaisut on tehtävä neuvottelemalla kunkin sopimuksen osapuolen, eli kunnallisen jätelaitoksen ja kuljetusyrityksen välillä. Toivomme, että jätehuollon pitkän aikavälin toimivuus varmistettaisiin yhteistyössä kuljetusyritysten tilannetta helpottamalla, Lehtipuu sanoo.

Jätealan huoltovarmuustoimikunta keskusteli tällä viikolla myös dieselajoneuvojen tarvitseman Adblue-lisäaineen saatavuudesta. Huoltovarmuuskeskuksen mukaan Adbluen saatavuus kyetään turvaamaan. Paikallisia ja tilapäisiä puutteita jakeluasemilla saattaa esiintyä vielä lähiaikoina.

Photo by Jennifer Latuperisa-Andresen on Unsplash