Kaksi vuotta YTP:n hallituksen puheenjohtajana

Kiertotalouden edistäminen on seuraavankin hallituksen kärkenä, kirjoittaa Risto Pohjanpalo. Pohjanpalo päätti kaksivuotisen kautensa YTP:n puheenjohtajana maaliskuun lopussa.

Todella nopeasti vierähti reilut pari vuotta YTP:n hallituksen puheenjohtajana. Viimeisten vuosien aikana termi kiertotalous on tullut tutuksi suurelle osalle suomalaisista, mikä varmasti nostaa ympäristöalaa entistäkin halutumpana työpaikkana. Vaikka kiertotalous on laaja kokonaisuus, yksityiset ympäristöalan toimijat ovat sen ytimessä. Yritykset tarjoavat tulevaisuudessa entistä laajempaa osaamista kiertotalouden liiketoiminta-alueilla.

Oma kauteni YTP:n puheenjohtaja päättyi samoihin aikoihin kuin Sipilän hallituksen taival. YTP:llä oli suuret toiveet Sipilän hallitukselle, jonka hallitusohjelmassa ympäristöala ja kiertotalous olivat merkittävässä asemassa. No, tässäkin hallitusohjelman toteutus osoittautui yllättävän vaikeaksi, vaikka tahtotila oli varmasti olemassa.

Puheenjohtajakaudellani yritimme rakentaa kuntasektorin kanssa toimivaa yhteistyötä ja siinäkin riitti haastetta. Sekä yksityisellä että kuntasektorilla on tahtotila parantaa yhteistyötä mutta asiat ovat etenkin vastuunjaon osalta valitettavan vaikeita ja win-win-mahdollisuuksia on vaikea löytää.

Suomi on profiloitunut johtavaksi kiertotalousmaaksi ja tästä saamme kiittää SITRA:n voimakasta panostusta. Suomen kiertotalouden tiekartta on saanut osakseen suurta huomiota kansainvälisillä foorumeilla, ja nyt julkaistu Roadmap 2.0 tuo teemoihin jo enemmän konkretiaa.

Tehtävää riittää silti ihan perinteisen jätehuollonkin parissa. Suomi sai syksyllä EU:lta ns. Early warning-menettelyn kautta varoituksen siitä, että emme nykyisen tasoisilla toimilla saavuta yhdyskuntajätteen osalta tulevien vuosien kierrätystavoitteita. Varoituksen sai 14 EU-maata ja kun listaan varoituksen saaneista maista tutustuu, voi todeta, että Suomi ei varmasti halua profiloitua samaan porukkaan. Muutama viikko sitten HSY julkaisi uusimmin sekajätteen koostumustutkimuksensa vuodelta 2018 ja siitä selvisi, että Vantaan Energialle hyödynnettäväksi menevästä sekajätteessä 40 % on biojätettä. Näin, vaikka pääkaupunkiseudulla on ollut biojätteen erilliskeräystä jo yli 20 vuotta! Vaikka erilliskeräystä pitää voimakkaasti laajentaa, on tässä – siis myös meillä asukkaillakin – peiliin katsomisen paikka.

Uusi hallitus aloittanee toimintansa lähiviikkoina ja on varmaa, että riippumatta hallituspohjasta ilmastonmuutos, ympäristöstä huolehtiminen ja kiertotalous tulevat olemaan hallitusohjelmassa tärkeässä roolissa. Toivottavasti tuleva hallitus myös toteuttaa määrätietoisesti ohjelmansa tavoitteet. Se on Suomen etu.

Risto Pohjanpalo

Risto Pohjanpalo on Kuusakoski Oy:n yhteiskuntasuhteiden johtaja.