Jätehuolto yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittistä

Maan hallitus on todennut Suomen olevan poikkeusoloissa. Jätehuolto on osa toimivaa yhteiskuntaa ja katsotaan yhteiskunnan kannalta kriittiseksi toimialaksi.

Suomen hallitus on päättänyt toimenpiteistä, joilla vähennetään ihmisten välisiä kontakteja koronaviruksen takia. Yhtenä toimena on kouluissa järjestettävän esi- ja perusopetuksen keskeyttäminen. Poikkeuksena on kouluissa järjestettävän esiopetuksen ja perusopetuksen 1-3 luokkien lähiopetuksen varaaminen lapsille, joiden vanhemmat tai toinen heistä tekee työtä, joka katsotaan yhteiskunnan kannalta kriittiseksi.

Hallituksen listaukseen kriittisisä aloista kuuluu myös jätehuolto. Yhteiskunnan toimivuuden kannalta keskeisimpiä jätehuollon ammattiryhmiä ovat jätteiden kuljetuksen ja käsittelyn työntekijät, ajojärjestelijät ja työnjohtajat sekä näihin toimintoihin liittyvät välittömät tukitoimet ja käsittelylaitosten tuotantovastaavat.

YTP selvittää tarkempaa viranomaisohjeistusta mm. jätehuollon asiakkuuksien mahdollisesta priorisoinnista, mikäli tartuntojen vuoksi esiintyy väliaikaista kuljettajapulaa.

YTP kuuluu jätehuollon huoltovarmuustoimikuntaan ja toimii asiassa yhteistyössä Huoltovarmuuskeskuksen ja Suomen Kiertovoiman kanssa.