YTP kansainvälisissä verkostoissa

Vaikutamme Euroopassa kansainvälisten järjestöjen kautta. Olemme jäsenenä jätealan eurooppalaisessa kattojärjestössä European Waste Management Associationissa (FEAD) ja eurooppalaista kierrätysteollisuutta edustavassa European Recycling Industries’ Confederationissa (EuRIC).

FEAD:n jäseniä ovat kansalliset ympäristöalan yritysten liitot 20 Euroopan maasta, ja se edustaa 3 000 yksityistä jätealan yritystä Euroopassa. FEAD:n jäsenyritykset työllistävät yli 320 000 henkeä, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on 75 miljardia euroa.

FEAD:n kautta YTP:llä on suorat vaikutuskanavat EU-säädösten valmisteluun komissiossa ja Euroopan parlamentissa. Osallistumme FEAD:n komiteoiden ja työryhmien työskentelyyn.

EuRIC:ssa on 35 jäsentä 20:stä EU- ja EFTA-maasta. Jäsenet ovat sekä kansallisia jäsenliittoja, EU-liittoja että yritysjäseniä. EuRIC on organisoitunut vahvasti neljän materiaalin ympärille: rauta, muovi, paperi ja metalli. Olemme muovipilarin (The European Plastics Recycling Branch EPRB) ja paperijaoston jäsen (The European Recovered Paper Branch ERPA).

European Demolition Association (EDA) edustaa 11 maan purkutoimialan yrityksiä. Se kokoaa yhteen kansalliset purkuliitot, purkuliikkeet ja purkutöiden tuottajat ympäri Euroopan. EDA:ssa toimimme Suomen Purkuliikkeiden liitto ry:n (FDA) kautta.