Aluetapahtumien sarja alkoi Tampereelta

Tänä syksynä YTP kiertää Suomea yhdessä Motivan kanssa esittelemässä Materiaalitoria ja muita ajankohtaisia asioita. Sarja alkoi Tampereelta tällä viikolla, ja seuraavat tapahtumat pidetään 13.11. Mikkelissä ja 19.11. Oulussa.

Ensimmäisessä aluetilaisuudessa 22.10. Tampereen Hermiassa runsaat 20 osallistujaa sai kuulla Motivan asiantuntijan Ilkka Hippisen esityksen Materiaalitorista, sen taustasta, miten järjestelmään rekisteröidytään ja miten sitä käytetään. Esitys herätti yleisössä runsaasti kysymyksiä ja osoitti, että Materiaalitori ei ole vielä kaikille tuttu alusta.

Mikä Materiaalitori?

Materiaalitori on Motivan ylläpitämä tietoalusta, jonka avulla jätteet ja sivuvirrat voidaan laittaa kiertämään. Se on tarkoitettu yritysten ja organisaatioiden jätteiden ja tuotannon sivuvirtojen ammattimaiseen vaihdantaan. Mikä tahansa y-tunnuksellinen organisaatio voi rekisteröityä palveluun ja tarjota siellä joko materiaaleja tai palveluita.

Vuoden 2020 alusta voimaan astuva jätelain muutos edellyttää, että mikäli yritys haluaa käyttää kunnallisen jätehuoltoyhtiön palvelua, ns. toissijaista jätehuoltopalvelua (TSV), on palvelua ensin etsittävä Materiaalitorin kautta. Vasta siinä tapauksessa, ettei palvelua löydy markkinoilta, yritys voi solmia TSV-sopimuksen kunnallisen jätehuoltoyhtiön kanssa.

Vielä kaksi aluetapahtumaa

Mikäli Materiaalitori on sinulle vielä vieras ja haluat kuulla lisää tai haluat päivittää tietosi jätelain uusimmista muutosehdotuksista, kannattaa ilmoittautua seuraaviin aluetilaisuuksiin (13.11. Mikkeli ja 20.11. Oulu) seuraavan linkin kautta: https://my.surveypal.com/YTP-aluetilaisuudet-syksy-2019-ilmoittautumislomake

Aluetapahtuma jakautuu kahteen osioon, joista ensimmäinen on avoin kaikille sisältäen opastuksen Materiaalitorin käytöstä ja katsauksen turvallisuudesta jätehuoltoalalla. Tilaisuuden toinen osio on tarkoitettu vain YTP:n jäsenyritysten edustajille. Jäsenosio sisältää ajankohtaiskatsauksen edunvalvonnasta ja uuden jätelain valmistelusta.

Viimeisen tilaisuuden jälkeen esitysmateriaalit jaetaan kaikkien jäsenten käyttöön Extrassa.

Lisätietoja aluetapahtumista: arto.arvola@ytpliitto.fi