YTP_Webinaari 25.3.2021_banner_1400x171 vaalea (002)

25.3.2021 YTP:n webinaari "Uusiomateriaalien markkinat – keräyksestä kiertotalouteen"

Webinaarissa keskusteltiin uusiomateriaalien kysyntään vaikuttavista tekijöistä. Suomessa ja EU:ssa kiertotalouden sääntelyssä pääosassa ovat lajittelumääräykset. Kiertotalouden käytännön toteutumisen kannalta avainkysymys on, syntyykö kerätylle materiaalille markkinat ja saadaanko uusioraaka-aineet tehokkaasti käyttöön.

Tallenteet ja pdf-tiedostot esityksistä ovat alla, jokaisen luennoitsijan kohdalla.

OHJELMA

Klo
12.00 Webinaarin avaus, valtiosihteeri Kimmo Tiilikainen (tallenne)

12.10 Markkinatalouden valjastaminen kiertotalouden toteuttamiseen, johtokunnan puheenjohtaja Pertti Korhonen, Business Finland (tallenne, esitys pdf:nä)

12.30 Kiertotalouden edistäminen ja jäteverotus, johtava asiantuntija Jutta Laine-Ylijoki, FCG Finnish Consulting Group (tallenne, esitys pdf:nä)

12.50 Tuottajavastuun rooli materiaalien hyödyntämisessä, toimitusjohtaja Juha-Heikki Tanskanen, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy (tallenne, esitys pdf:nä)

13.10 Uudet digitaaliset ratkaisut kiertotalouden kirittäjinä, liiketoiminnan kehitysjohtaja Marko Aaltio ja varatoimitusjohtaja Timo Huhtala, Europress Group Oy (tallenne, esitys pdf:nä)

13.30-13.40 TAUKO

13.40 Keräyspaperin asema raaka-aineena, ilmasto- ja kiertotalousjohtaja Riikka Joukio, Metsä Group (tallenne, esitys pdf:nä)

13.55 Uusiomateriaalit terästeollisuudessa, kierrätysliiketoiminnan johtaja Marko Mäkikyrö, SSAB Europe Oy (tallenne, esitys pdf:nä)

14.10 Muovien kiertotalous joustopakkausteollisuudessa, Chief Sales and Marketing Officer Ari-Pekka Pietilä, Amerplast Ltd. (tallenne, esitys pdf:nä)

14.25 Vähähiilinen rakentaminen, kehityspäällikkö Elina Virolainen, YIT Oyj (tallenne, esitys pdf:nä)

14.40 Päätössanat, YTP:n puheenjohtaja, yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen, Lassila & Tikanoja Oyj (tallenne)

LUENNOITSIJAT WEBINAARISSA:

Kimmo Tiilikainen, valtiovarainministeri Matti Vanhasen valtiosihteeri. Tiilikainen oli kansanedustaja vuosina 2003–2019 ja toimi keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajana 2011–2015. Hän oli Vanhasen II hallituksen ympäristöministeri 2007–2008, Sipilän hallituksen maa- ja metsätalousministeri sekä ympäristöministeri 2015–2017 ja salkkujen uudelleenjaon jälkeen asunto-, energia- ja ympäristöministeri 2017–2019.

Pertti Korhonen, Business Finlandin johtokunnan puheenjohtaja vuodesta 2017 lähtien. Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n toimitusjohtaja. Hän oli DNA:n hallituksen puheenjohtaja vuosina 2016–2019 ja Outotecin toimitusjohtaja vuosina 2010–2016.

Jutta Laine-Ylijoki, johtava asiantuntija FCG Finnish Consulting Group Oy:ssä syyskuusta 2018 lähtien. VTT:llä Senior Scientist 1995-2018.

Juha-Heikki Tanskanen, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n toimitusjohtaja elokuusta 2013 lähtien. Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja 2002-2013 ja SYKE:ssä Research Manager 2000-2002 sekä Research Engineer 1999-2000.

Marko Aaltio, liiketoiminnan kehitysjohtaja maaliskuusta 2015 lähtien Europress Group Oy:ssä. Yrittäjä tammikuusta 2011 alkaen. Varatoimitusjohtaja ja kumppani helmikuusta 1991 joulukuuhun 2009 Europress Group Oy:ssä.

Timo Huhtala, varatoimitusjohtaja Europress Group Oy:ssä lokakuusta 2015 lähtien, jossa toiminut myös muissa tehtävissä toukokuusta 2008 alkaen. Lite-On Mobile Oyj:ssä 2004-2007.

Riikka Joukio, ilmasto- ja kiertotalousjohtaja Metsä Groupissa. Useissa johto- ja asiantuntijatehtävissä Metsä Groupin yhtiöissä vuodesta 1990 lähtien. Encore Ympäristöpalvelut Oy:n hallituksen jäsen.

Marko Mäkikyrö, kierrätysliiketoiminnan johtaja SSAB:ssä huhtikuusta 2020 lähtien. SSAB Merox Ab:n presidentti ja hallituksen jäsen marraskuusta 2015 lähtien. Head of Operations SSAB Merox:ssa 2014-2015 sekä mm. johtajana Ruukissa 2010-2014.

Ari-Pekka Pietilä, Chief Sales and Marketing Officer Amerplastilla maaliskuusta 2018 lähtien. Director, Sales & R&D tehtävissä Amerplastin edeltäjässä Suominen Flexibles:ssä sekä Walki Oy:ssä R&D Manager 2011-2014.

Elina Virolainen, kehityspäällikkö YIT:ssä maaliskuusta 2019 lähtien; sitä ennen yrityksessä projekti-insinööri 2018-2019. Toiminut mm. Aalto-yliopistossa tutkimusapulaisena.